كوپلر چيست؟

بهترين ها

كوپلر چيست؟

۱ بازديد

در جواب به پرسش كوپلر چيست؟ در صورتي كه قصد داشته باشيم به صورت خلاصه پاسخ اين پرسش را بدهيم، بايستي اذعان كرد كوپلرها قطعات مكانيكي براي اتصالات دو آرماتور در امتداد هم يا اين كه در خمش هاي 90 درجه هستند كه جنس سخت و مقاومت بالايي را دارا هستند.

به كار گيري از اين قطعات مكانيكي امروزه با اعتنا به ساختار آن و مزاياي اقتصادي و كاربري كه دارد، در ساخت بسيار كلان ميباشد. در اين مقاله با موضوع كوپلرچيست، درخدمت شما هستيم.

مي بايست تكميل كنيم كه كوپلر در واقع يك قطعه مكانيكي ميباشد كه جنس آن از فولاد CK45 بوده و غالبا در مهندسي براي اتصال ميلگردها و آرماتورها در اندازه هاي متفاوت به كار گيري ميشوند.

 اين قطعه سبب مي‌شود تا دو آرماتور ساختاري يك دست پيدا نمايد و به هم متصل خواهد شد. اين كوپلر يا اين كه به عبارتي كوپلينگ ها نقش مهمي مانند اورلپ ها دارند كه استحكام و عملكرد آن به مراتب بيشتر ميباشد.

آنان معمولا همان طور كه در بالا گفتيم، در بنا هاي بتني مورد به كار گيري قرار ميگيرند. اين قطعه مكانيكي امروزه از شايسته ترين و شناخته گرديده ترين قطعه ها در اتصالات مكانيكي ميباشد كه در نقاط گوناگون يك بنا به كار مي رود و همينطور مي شود به مكان خم هاي آرماتور نيز از اين قطعه استفاده كرد.

كوپلر چيست؟

كاربردهاي كوپلر چيست؟

  • به كارگيري از كوپلرها در ايجاد كرد بنا هايي نظير بيمار‌ستان ها، ساختمان بلند ها، هتل ها، پل ها، منزل هاي مسكوني و …

  • به كار گيري از كوپلر براي جابجايي نيرو ميان آرماتورها در اندازه هاي متفاوت كه به نوعي مي توان آن را ايده آل ترين نوع اتصال براي جابجايي اين نيرو دانست

  • به كارگيري از كوپلرها در كامل شدن بنا هاي عمراني كه ميتواند تعداد متعددي ميله و ميلگرد در آن به كار رفته باشد

  • تعمير و نوسازي ساختمان ها

  • انواع كوپلر

  • همان طور كه گفتيم، كوپلرها غالبا در بنا ها نقش مهمي دارند و در كل نقاط يك بنا بتني يا اين كه به جاي خم هاي آرماتور ميتوانند به كار روند.

انواع كوپلر

  • كوپلرهاي استاندارد: كوپلرهاي مياني به دو نوع كوپلر با رزوه چپ و راست و كوپلر تبديل تقسيم بندي ميشوند كه از مرسوم ترين قطعات اتصالات مكانيكي مي باشند.

  • كوپلر انتهايي: اين كوپلرها براي خم هاي 90 سكو كه ميتوانند در يك بنا بسيار وجود داشته باشند و عمل را نقص‌ نمايند به عمل مي رود. اين كوپلرها دارنده پباده سازي مخروطي شكل بوده و با اعتنا به آئين نامه ACI-355 پباده سازي گرديده اند.

  • همچنين بايستي به گونه هاي ديگر كوپلر اشاره نمود كه عبارتند از:

  • كوپلر پيچي قفل شونده

  • كوپلر مكانيكي

  • كوپلر پلي اتيلن

  • كوپلر گروتي

  • كوپلر پرسي

  • كوپلر تبديلي

  • كوپلر جوشي

  • كوپلر چپ و راست

كوپلر استاندارد

كوپلراستاندارد يك نوع از پر استفاده ترين و پر مصرف ترين نوع كوپلر ( وصله مكانيكي ) ها ( گونه هاي كوپلر يا اين كه وصله مكانيكي : كوپلر انتهايي، كوپلر پيچي، كوپلر تبديل، كوپلر جوشي بنا، كوپلر چپ و راست و … ) به‌حساب مي‌آيد كه در تمامي مكان سازه هاي بتني امكان مصرف را دارا مي باشد. كوپلر استاندارد را اصطلاحا كوپلر رزوه را ستگرد نيز خطاب مي نمايند و اين اسم گذاري به اين دليل ميباشد كه رزوه داخلي كوپلر استاندارد از نوع راستگرد است .

كاربرد كوپلر استاندارد

كوپلر استاندارد هنگامي امكان مصرف پيدا مي نمايد كه قابليت و امكان چرخش آرماتور ها ( دست كم يكي آرماتورها ) در درون بتن وجود داشته باشد.

كوپلر استاندارد براي ميلگرد هاي با سايز 16 تا 50 ايجاد مي گردد كوپلر استاندارد يا اين كه كوپلر رزوه راستگرد جهت تحمل نيرو هاي وارده براي آرماتور رده S 500 AVI و مطابق با آئين نامه ACI318 از نوع تيپ 2 پباده سازي گرديده است ، به اين ترتيب مطابق آئين نامه نام برده سواي محدوديت در كليه بخش هاي بنا قابل به كار گيري است و لذا ضايعات آرماتور ها به صفر خواهد رسيد .

به صورت نرمال توصيه مي شود در ستون ها برش ميلگرد ها به ارتفاع 6 متر شكل گيرد، كه در اين صورت تعداد كوپلر لازم هم كاهش خواهد يافت.

كوپلر پيچي

از كوپلر پيچي وقتي كه آرماتور هاي ما از ارتفاع كمي برخوردار باشند، جهت ساخت اتصال مكانيكي در آرماتور ها به كارگيري شود. درواقع مواردي كه ارتفاع آرماتور ها نزديك به 20 سانتي متر هستند، كوپلر پيچي امكان استفاده را پيدا كرده و آرماتور بندي را ميسر خواهد ساخت.

كوپلر گروتي

اين نوع كوپلر، ابزاري ايده‌ال براي وصله ميلگرد در قطعات پيش ساخته بتني هست. با به كار گيري از اين نوع وصله مي‌توان قطعات پيش‌ساخته را به راحتي و فقط با تزريق گروت از مجاري در نظر گرفته شده به يكديگر متصل كرد.

اين وصله ها در يك پايان دارنده يك محفظه براي تزريق گروت مي باشد و در انتهاي ديگر اتصال، همچون كوپلرهاي مياني، توسط رزوه اجرا ميشود.

در قطعات پيش ساخته كانال آرماتور بوسيله كوپلرهاي مياني بسته ميشود و در بخش اتصال دو رديف به يكديگر كوپلرهاي گروتي تعبيه مي گردند. كه از يك سمت به ميلگردها طولي بوسيله رزوه اتصال مييابد و سمت ديگر آن با به كارگيري از درپوش‌هايي مسدود مي گردد تا در طول عمليات بتن‌ريزي با بتن لبريز نشود. بعد از بتن ريزي و فراهم شدن قطعات و جابجايي آن‌ها به محل نصب، ميلگرد انتظار رديف قبلي وارد محفظه كوپلر گروتي گرديده و گروت از طريق لوله‌هايي كه به محيط متصل هستند تزريق مي گردد تا محيط كاملا از گروت لبريز گردد.

اين نوع وصله مكانيكي علاوه بر استفاده در تشكيل دادن قطعات پيش‌ساخته، از سوي ديگر قادر است براي ادامه دادن ميلگردهايي كه ارتفاع آنان از ارتفاع مهاري كمتر ميباشد به كار گرفته گردد.

در برخي مورد ها به دلايل متفاوت نظير خطا انساني و يا اين كه بريده شدن ميلگردهاي انتظار بوسيله سارقين ارتفاع مهاري ميلگردهاي انتظار براي وصله ميلگردها كوتاه مي گردد.

در اين مورد ها مي بايست از روش و يا ابزاري براي امتداد ميلگردهاي انتظار بهره مند شد. كوپلرهاي گروتي مي توانند همچون كوپلرهاي پيچي براي امتداد ميلگردهاي انتظار به كارگيري شوند. ولي از آن جا كه اين نوع از وصله‌هاي مكانيكي هزينه به مراتب كمتري نسبت به كوپلرهاي پيچي دارا هستند، مي توانند در مواقعي كه در مشكلات مالي در پروژه اذن به كار گيري از كوپلرهاي پيچي را نمي‌دهد، جايگزين قابل قبولي براي كوپلرهاي پيچي باشد.

كوپلر تبديلي

اين كوپلر با داشتن دو سايز گوناگون در دو طرف قابليت و امكان اتصال دو آرماتور با قطرهاي مختلف را مهيا مياورد. كوپلرهاي تبديل با اختلاف يك سايز در دو طرف از محصولات دائمي اتصالات مكانيكي كاوه گستر بوده و در شكل نياز مصرف كننده، كوپلر تبديل با هر سايز درخواستي ايجاد مي‌شود . اين نوع كوپلر براي ميلگرد سايز 20 تا 50 در كمپاني هاي اتصالات مكانيكي ساخت و ساز مي گردد.

كوپلر چپ و راست چه ميباشد؟

كوپلر چپ و راست در صورتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در هيچ يك از آرماتورها قابليت چرخش نياز نباشد. رزوه داخلي كوپلر از يكطرف راست گرد و از طرف ديگر چپ گرد است.

در كوپلر چپ و راست رزوه هاي توليد گرديده در انتهاي دو آرماتور يك كدام از راست گرد و ديگري چپ گرد هستند. با چرخاندن كوپلر چپ و راست رزوه هاي دو آرماتور با كوپلر مشغول گرديده و به دنبال آن رزوه ها تا آخر درون كوپلر بسته خواهند شد.

كوپلر چپ و راست براي ميلگرد سايز 16 تا 50  ايجاد مي گردد و امكان ساخت كوپلر به طور مخصوص با ارتفاع و گام درخواستي وجود دارد.

اما خوب ميباشد بدانيد محصول كوپلرچپ و راست توليدي  عموماً فولاد آلياژي 1.1191 ميباشد همينطور ساخت كوپلر هاي منحصر به فرد براي مفاد خاص امكان پذير است.

مجموعاَ مي توان اذعان كرد كوپلر چپ و راست را مي قدرت نوعي از كوپلر دانست كه در وضعيت خاص استفاده مي شود ، كوپلر چپ و راست وقتي كه آرماتورها قابليت چرخش را ندارند كاربرد دارد، يعني درفرصت اتصال كوپلر چپ و راست ، كوپلر را بايستي بچرخانيم و آرماتور را به يكديگر وصل كنيم. رزوه كوپلر چپ و راست به صورت يك اتصال چپ گرد و يك اتصال راستگرد است.

قيمت دستگاه كوپلر ميلگرد

قيمت اين كالا نيز همچون مثال هاي مشابه خود در بازار به فاكتورهاي گوناگوني همانند نوسانات بازار ارز مملكت و ارزش تمام شده براي تنظيم مواد اوليه آن بستگي داشته و بر همين اصل نمي توان به صورت ثابت، هيچ ارزش دقيق و تعيين شده اي را براي شما خريداران عزيز اعلام كنيم.

سخن پاياني

ما در اين مقاله به طور كامل به شما توضيحاتي در رابطه با كوپلر، انواع كوپلر و قيمت كوپلر ارائه نموديم كه در صورت مطالعه كامل اين مقاله هيچ گونه ابهامي در رابطه با كوپلر براي شما باقي نمي ماند.

در پايان از شما سپاس گذاريم كه تا انتهاي مقاله با ما همراه بودين. اگر سوالي در رابطه با كوپلر و انواع آن داشتيد، در قسمت كامنت ها براي ما ارسال نماييد تا در اسرع وقت كارشناسان ما به سوال شما پاسخ دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد