انواع جرثقيل ها و ويژگي هاي آن ها

۴۶ بازديد

تنوع محصولات جرثقيل

جرثقيل، در گستره ي وسيعي و براي كاربرد هاي مختلفي، توليد مي شوند.

 

از انواع جرثقيل ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 

جرثقيل خودرويي

جرثقيل برجي

جرثقيل برقي

ويژگي مشترك اين جرثقيل ها اين است كه همه ي آن ها موارد زير مي باشد:

 

استفاده از انرژي برق

استفاده از انرژي مكانيكي

استفاده از قلاب و كابل حمل

انواع جرثقيل هاي برقي

جرثقيل هاي برقي انواع مختلفي دارند.

 

 برخي از آن ها عبارت اند از:

 

جرثقيل سقفي تك پل و دو پل

جرثقيل دروازه اي

جرثقيل ستوني

جرثقيل ديواري

وجه مشترك همه جرثقيل هاي برقي اين است كه همه ي آن ها شامل سازه هاي فلزي و تجهيزات بالابري و پيشرو هستند.

 

انواع جرثقيل هايي كه در ادامه معرفيمي كنيم،  با توجه به هزينه، عملكرد، فضاي كاري، حجم و وزن بار و ميزان جابجايي بار تقسيم بندي شده اند.

 

 

 

جرثقيل سقفي

در هر محيط صنعتي و همچنين صنايع مختلف زماني كه نياز به حمل تجهيزاتي بيش از يك تن داشته باشيم، اهميت وجود يك جرثقيل سقفي احساس مي شود. جرثقيل سقفي همانطور كه از نامش مشخص است، در سقف سالن نصب مي شود و در طول و عرض و ارتفاع سالن بارهاي موجود را جا به جا مي كند. به عبارتي جرثقيل سقفي يكي از پركاربردترين تجهيزات براي جا به جايي مواد مي باشد.

 

 

 

جرثقيل هاي سقفي نيز، داراي انواع مختلفي هستند و بر اساس نياز مصرف كننده يكي از انواع جرثقيل هاي بسيار كاربردي و مناسب مي باشد.

 

در يك نگاه ميتوان جرثقيل سقفي را به دو دسته اصلي جرثقيل سقفي دو پل و جرثقيل سقفي تك پل تقسيم نمود. در ادامه هر يك از اين دسته بنديها بر اساس شرايط اختصاصي سالن محل نصب به دو زير دسته تقسيم مي شوند كه عبارتند از:

 

 

 

جرثقيل سقفي دو پل رونشين و جرثقيل سقفي دو پل آويز و جرثقيل سقفي تك پل رونشين و جرثقيل سقفي تك پل آويز.

 

 

 

جرثقيل دروازه اي

بيشترين زمينه اي كه در آن از جرثقيل دروازه اي، استفاده مي شود، در فضاي آزاد است. از آنجا كه در فضاي آزاد، امكان اجراي تير حمال و سازه موجود نيست، در نتيجه مي توان با اجراي ريل هاي جرثقيل روي زمين با استفاده از فونداسيون، شرايط عملكرد جرثقيل دروازه اي را فراهم آورد.

 

در بعضي مواردي كه سالن قابليت تحمل سازه هاي جرثقيل را داشته باشد، بايد جرثقيل راداخل سالن استفاده كرد.

 

علاوه بر اين ها، در سوله ها نيز استفاده از جرثقيل دروازه اي بسيار كاربرد دارد. زيرا در سوله ها تر حمال وجود ندارد و امكان نصب جرثقيل هاي ديگر نيست. اگر محدوديت فضا براي نصب جرثقيل سقفي وجود نداشته باشد، استفاده از جرثقيل دروازه اي در داخل سالن نيز بسيار مقرون به صرفه مي باشد.

 

 

 

جرثقيل بازويي

جرثقيل بازويي با نام هاي مختلفي در صنعت جرثقيل سقفي شناخته مي شوند.

 

اين نام ها عبارت اند از:

 

جرثقيل بازويي

جرثقيل ستوني

جرثقيل ستوني بازويي

جرثقيل گردان

جرثقيل ديواري

جرثقيل پرچمي

 

 

در بيشتر انواع جرثقيل هاي بازويي، روش جابه جايي تجهيزات به اين شكل است كه حركت طولي در سالن يا فضاي آزاد به حركت دوراني تبديل مي شود يا ميتوان گفت كه: جرثقيل بازويي در مساحت يك دايره كامل و يا در بخشي از مساحت يك دايره و همچنين در راستاي قايم بار را جابه جا مي كند.

 

ويژگي هاي اختصاصي انواع جرثقيل بازويي اين نوع جرثقيل را تبديل به بهترين انتخاب در بسياري موارد مي كند. جرثقيل بازويي را مي توان هم به صورت دستي و هم به صورت برقي اجرا نمود.

 

 

 

برق رسان جرثقيل

جرثقيل هاي متحرك عبارتند از:

 

جرثقيل سقفي

جرثقيل دروازه اي

جرثقيل بازويي

 جرثقيل ضد انفجار

 

معرفي جرثقيل سقفي دو پل 

شيوه ي راه اندازي و حركت كالسكه و بالابر، در جرثقيل سقفي دو پل رونشين و جرثقيل سقفي دوپل آويز شبيه يكديگر هستند و در هر دو ي آن ها كالسكه دوپل روي ريل هاي تعبيه شده بر روي جرثقيل سقفي دو پل حركت مي كند.

 

جرثقيل سقفي تك پل چيست؟

كاربرد جرثقيل سقفي به اين صورت است كه اين امكان را فراهم مي كند كه اجسام سنگين را از يك مكان به مكان ديگر به صورت جا به جا كنيد. اين جابه جايي به صورت دقيق اتفاق مي افتد.

 

 

جرثقيل تك پل

 

جرثقيل ها به صورت عمده به دو دسته جرثقيل تك پل و جرثقيل دو پل تقسيم‌ بندي مي‌شود كه بنا به كارايي، هر كدام براي يك هدف خاص مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

از جرثقيل تك پل سقفي در صنايع كوچكتر و براي جابجايي اشيايي با ظرفيت هاي پايين در عرض كم استفاده مي شود. در جرثقيل هاي تك پل با راهبر طولي وجود دارد كه وينچ بالابر به صورت آويز از بال پايين پل جرثقيل تعبيه شده و حركت عرضي جزئي از وينچ بالابر محسوب مي شود.

حركت عرضي نيز يكي ديگر از شيوه هاي حركت، در اجراي جرثقيل هاي دو پل است. جرثقيل سقفي دو پل، بسيار شبيه جرثقيل يك پل است با اين تفاوت كه دو پل دارد. تفاوت اصلي جرثقيل سقفي يك پل و دو پل، به حركت طولي آن ها مربوط است. در جرثقيل سقفي دو پل رونشين، روي تير حمال ريل طولي، تعبيه شده و كلگي و چرخها بر روي ريل طولي حركت مي كنند ولي در جرثقيل سقفي دو پل آويز چرخ هاي حركت طولي بر روي بال پايين تيرحمال قرار مي گيرند و بر روي آن حركت مي كنند.

 

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.