چگونه با انتخاب لامپ مناسب تاريكي ها را زيبا و روشن تر ببينيم؟

۲ بازديد

چگونه با انتخاب لامپ مناسب تاريكي ها را زيبا و روشن تر ببينيم؟

 

 

 

 

انساني كه در دنياي گذشته براي روشنايي بايد آتش را كشف مي كرد، شمع را اختراع مي كرد و نهايت استفاده از نور خورشيد را در روز كرده و شب و خاموشي آن را براي آرامش و استراحت خود انتخاب مي كرد. حال با اختراع لامپ و روشنايي توسط اديسون و پيشرفت روزافزون آن، شب هاي آرام جاي خود را به شب هاي پويا و زيبايي ستارگان جاي خود را به رقص نور لامپ هاي متنوع داده است. حتما تجربه كرده ايد كه نماي بسياري از ساختمان ها و ديگر سازه ها و يا حتي ويترين مغازه ها در شب جذاب تر هستند. اين جذابيت مديون استفاده از انواع لامپ و روشنايي در نورپردازي آن ها مي باشد. لذا بحث نورپردازي نكته اي لازم براي زيباسازي شهر و نماي داخلي و خارجي ساختمان هاي شما  مي باشد. پس بياييد با هم به اطلاعات خود در اين زمينه بيفزاييم.

 

لامپ هاي رشته اي

هرچند كه از ابتداي اختراع لامپ و روشنايي انواع مختلفي از آن توسط افراد مختلف ساخته شد اما هر كدام به دلايلي قابل استفاده نبوده و از رده خارج شدند و در نهايت لامپ هاي رشته اي بهبود يافته شده به توليد انبوه رسيدند. چنان انبوه كه همه ي شما در زمان حال نيز اين لامپ ها را مي شناسيد و از آن ها استفاده مي كنيد. با وجود اندازه هاي مختلف در زبان محاوره به لامپ 100 وات معروف هستند. اگر شما اهل مناطق گرمسيري باشيد حتما تجربه كرده ايد كه با روشن شدن اين لامپ ها گرماي زيادي در فضاهاي بسته ايجاد مي شود كه تحمل استفاده از روشنايي آن ها را از عهده خارج مي كند. لذا بايد درصدد جايگزيني مناسب براي آن ها باشيم.

 

لامپ هالوژن

هالوژن ها عناصر گروه 17 جدول تناوبي هستند. لامپ هالوژن ، همان طور كه از نامش مشخص است، لامپي رشته اي است كه در ساخت آن از عناصر يد و برم و گازهاي فشرده و خنثي استفاده شده است. انواع لامپ هاي هالوژن:

  1. لامپ هاي هالوژن
  2. LED لامپ هاي هالوژن SMD
  3. لامپ هاي هالوژن COB

اين لامپ ها كاربرد زيادي در سقف ساختمان ها براي نورپردازي و زيبايي دارند.

چنان كه اين تغيير در ساختار، باعث افزايش طول عمر لامپ شده و از آن براي زيبايي بصري در نماهاي خارجي و داخلي سازه ها و ايجاد جذابيت در ويترين هاي خانگي و تجاري استفاده مي كنند اما همچنان گرماي زيادي توليد مي كنند. پس اگر شما در آب و هواي گرم زندگي مي كنيد يا به طور كلي از گرما گريزانيد، از اين لامپ ها نمي توانيد براي روشنايي استفاده كنيد و تنها براي شما جنبه ي تزييني خواهند داشت.

لامپ مهتابي

اين لامپ ها سال هاي زيادي است كه مورد استفاده ي شما قرار ميگيرند. مدل هاي جديدي از اين لامپ هاي مهتابي نيز توليد شده اند كه از نظر ظاهري زيبايي بهتر و هم چنين كارامدتر هستند. شما نيز در اطراف خود در تمام اتاق ها و تمام ساختمان ها به صورت ديوار كوب، اين مهتابي ها را ديده ايد. اما حس متفاوتي نسبت به آن ها داريد. گرماي لامپ هاي رشته اي را ندارند و معمولا از رنگ سفيدشان استفاده مي شود.

لامپ ال اي دي

LED مخفف عبارت Light Emitting Diode به معناي ديود ساطع كننده ي نور است. ساز و كار لامپ ال اي دي بدين صورت است كه با گذر جريان الكتريكي از ديود آن مقداري از انرژي به صورت نور ساطع مي شود. با مرور خاطرات خود به خاطر خواهيد آورد كه ويژگي هاي اين لامپ ها چيست؟ بله، همين طور است. طول عمر بيشتر، كيفيت بيشتر و مصرف كمتر. همين امر موجب اشتياق همگاني در جامعه براي خريد اين لامپ ها شد و تا به امروز ادامه پيدا كرده است.

خب با همراهي تا اين قسمت مشكل توليد گرما و مصرف زياد برق را تا حدودي حل كرديم. اما شايد شما علاوه بر لامپ و روشنايي به زيبايي و نوستالژيك بودن محيط پيرامون خود نيز اهميت ويژه اي بدهيد.

لامپ هاي اديسوني:

لامپ اديسوني ، لامپي است با ظاهر لامپ هاي رشته اي اما با سازوكار شبيه لامپ ال اي دي. لذا اين لامپ ها با حفظ نور زرد و حالت نوستالژيك در نتيجه حفظ زيبايي و جذابيت از مصرف انرژي كمتري برخوردارند. پس هم در مصرف برق صرفه جويي مي كنند و هم براي جامعه مقرون به صرفه خواهند بود. لامپ هاي اديسوني نيز در اشكال و اندازه هاي مختلف وجود دارند تا شما بتوانيد با توجه به نياز خود از بين آن ها انتخابي مناسب داشته باشيد.

انواع لامپ در مقام مقايسه:

  • لامپ هاي رشته اي قديمي ترين نوع لامپ هستند و بيشترين مصرف انرژي را دارند. همچنين بيشترين ميزان اتلاف انرژي به صورت گرما را دارا مي باشند. سهم اين لامپ ها در نورپردازي و زيبايي بصري بسيار كم است.
  • لامپ هالوژن با داشتن بازدهي و طول عمر قابل قبول، سهم زيادي در نورپردازي ها و زيباسازي نماي داخلي و خارجي ساختمان ها دارد. اما به دليل ايجاد گرماي زياد در ساخت حباب آن ها بايد ايمني بيشتري را رعايت كنند.
  • لامپ مهتابي  داراي قدمت نسبتا طولاني بوده و در اندازه ها و رنگ ها و مدل هاي مختلف وجود دارد. اينلامپ ها نيز با بازدهي بيشتر نسبت به لامپ رشته اي و تغيير و پيشرفت در ساخت و بيشتر شدن بازدهي كاربرد زيادي در فضاهاي داخلي دارند. اما جنبه ي نورپردازي ندارند. داشتن ماده ي سمي جيوه نيز از معايب آن هاست.
  • لامپ ال اي دي داراي بازدهي زياد، طول عمر بالا ومصرف پايين هستند. اندازه ها و اشكال مختلفي دارند و كاربر مي تواند از ميان آن ها انتخاب مناسبي داشته باشد. تنها هزينه ي اوليه ي نسبتا زياد از معايب آن ها است.
  • لامپ اديسوني داراي بازدهي و طول عمر مناسبي هست. داراي ظاهري زيبا و انواع واندازه هاي متنوع هستند و سهم بسزايي در نورپردازي و زيباسازي فضاهاي داخلي دارند.

با مطالعه ي اين بخش مي توان دريافت، همانگونه كه دسته بندي لامپ و روشنايي ها بسيار متنوع است و هركدام داراي اندازه ها و اشكال مختلف هستند كه آن ها را از يكديگر متمايز مي كند، انتخاب مناسب از ميان آن ها مستلزم داشتن آگاهي و دانش كافي درباره ي آن هاست. شما مي توانيد با مراجعه به سايت amirlight.ir انتخاب مناسبي داشته باشيد.

 

منبع : https://b2n.ir/a33219

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد